Veelgestelde vragen
//=$text05;?>-
-
U zult merken dat het steeds drukker is in de praktijk. U moet vaker een aantal dagen, soms zelfs een week wachten voor u kan komen als het een niet-spoedeisende klacht is. Dit is natuurlijk erg vervelend. Zowel voor u als patiënt, als voor ons als assistente en huisarts.
Het streven is om de wachttijd niet langer te laten zijn dan 1-2 dagen. De reden dat dit niet altijd lukt is de grote wisseling in drukte (zorgvraag) en de toegenomen hulpvragen in de praktijk. Veel chronische zorg wordt vanuit de ziekenhuizen overgeheveld naar de huisarts (bijvoorbeeld diabetes, hart- en vaatziekten). De huisarts heeft steeds meer personeel in de praktijk werken dat hij ook aan moet sturen.
Natuurlijk een enorm mooie vooruitgang in de zorg in Nederland, maar niet direct makkelijk uit te voeren op praktijkniveau. We horen u denken, zet er dan gewoon een extra arts bij! Maar de financiering van de gezondheidszorg zit zo in elkaar dat er niet automatisch meer geld beschikbaar komt als het drukker wordt.
-
Nabestaanden hebben geen recht om het dossier van een overleden familielid in te zien (u mag alleen uw eigen dossier inzien). Toch kunt u na het overlijden van een familielid met vragen blijven zitten en graag het een en ander willen uitzoeken. Dan kunt u contact opnemen met de huisarts. Bespreek uw vragen met hem of haar. Vaak levert een gesprek waarin overwegingen worden toegelicht meer op dan inzage in het dossier.
-
De huisartsen geven geen medische verklaringen af. Lees wat hiervoor de redenen zijn in de PDF.
-
Nee, dat is nu nog niet geregeld. Apotheken zijn vaak al wel gekoppeld, dit is bijvoorbeeld makkelijk als u in het weekend hulp nodig heeft via de dienstapotheek. De koppeling met andere huisartsen en huisartsenposten zal binnenkort tot stand komen. Via www.ikgeeftoestemming.nl kunt u aangeven of u wilt dat uw medische gegevens beschikbaar zijn voor andere zorgverleners.
-
U heeft recht op een verwijzing naar een specialist als dat medisch noodzakelijk is. Uw huisarts beoordeelt of die noodzaak er is. De huisarts zal een verwijzing weigeren als hij ervan overtuigd is dat deze voor u niet zinvol is. Uw huisarts moet dan duidelijk aan u uitleggen waarom hij geen verwijzing geeft.
-
Een medische verklaring is een brief van de arts waarin staat beschreven dat de patiënt beperkingen heeft of ziek is en om deze redenen speciale voorzieningen nodig heeft of bepaalde dingen niet meer kan. Helaas kunt u bij uw eigen huisarts niet terecht voor een medische verklaring. Dit is volgens de richtlijnen van de KNMG, de beroepsorganisatie voor artsen.
-
Schrijf u eerst in bij uw nieuwe huisartsenpraktijk. Zodra u bent ingeschreven, informeert u uw oude praktijk over de overstap. Geef daarbij uw toestemming om uw medisch dossier digitaal door te sturen via Zorgtransfer. Uw oude praktijk zorgt voor de overdracht van uw gegevens en schrijft u vervolgens uit. Zo wordt alles netjes afgehandeld.
-
Wijzig uw adresgegevens bij voorkeur in uw patiëntenportaal. Komt u er niet uit? Neem dan telefonisch contact op met de assistente. Na een verhuizing kan het voorkomen dat we u adviseren een andere huisarts te zoeken, omdat de afstand tot de praktijk te groot kan zijn. Om verantwoorde zorg te kunnen leveren moet de huisarts namelijk snel bij u kunnen zijn in geval van nood.
-
U kunt contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Uw zorgverzekeraar heeft een speciale afdeling voor zorgbemiddeling en kan u misschien helpen met het vinden van een nieuwe huisarts in uw woonplaats.
-
Neem contact op met uw zorgverzekeraar of raadpleeg uw polisvoorwaarden. Hier staat precies in wat u vergoed krijgt van uw verzekering.
-
Bij thuiszorg of verpleegkundige hulp aan huis is veel mogelijk. U kunt hierbij denken aan wondverzorging, hulp bij wassen, hulp bij aankleden en het toedienen van medicatie. Via IedereenZorgt.nl vraagt u wijkverpleging en ondersteuning bij de persoonlijke verzorging aan. Wijkverpleegkundigen van zorgorganisaties in de regio coördineren samen de aanvragen op basis van expertise en beschikbaarheid. Hierdoor kan de beschikbare wijkzorg optimaal benut worden voor wie dit nodig heeft.
-
Ketenzorg is zorg waarbij verschillende zorgverleners samenwerken rondom chronische aandoeningen, zoals diabetes, astma, hartfalen of COPD.
-
Voor sommige zorg heeft uw huisarts een samenwerking met de regionale huisartsenorganisatie (Humo). U ziet dan de naam Humo in de declaratie. Het gaat meestal om één van de volgende declaraties:
- Voor een deel van de kosten die uw huisarts maakt om bepaalde zorg te leveren, bijvoorbeeld ouderenzorg, ontvangt uw huisarts een vergoeding per ingeschreven patiënt. Ook u staat ingeschreven bij uw huisarts. Vandaar dat u deze vergoeding terug kunt vinden op het overzicht van uw zorgverzekeraar. Het gaat vaak om meerdere kleine bedragen per kwartaal. Deze kosten zijn voor de beschikbaarheid en het organiseren van deze zorg, voor iedereen.
- Ook kan het zijn dat uw huisarts of praktijkondersteuner u specifieke zorg levert, bijvoorbeeld COPD- of diabeteszorg, die door Humo in rekening wordt gebracht bij uw zorgverzekeraar. Ook deze kosten vindt u terug op het overzicht van uw zorgverzekeraar.
Al deze kosten gaan niet van uw eigen risico af en worden volledig vergoed vanuit de basisverzekering. U betaalt dus zelf niets extra's voor deze kosten.
-
Betrouwbare medische informatie kunt u vinden op de website www.thuisarts.nl. Weet u niet zeker of u een afspraak moet maken, kijk dan op www.moetiknaardedokter.nl.
-
-
-
U vangt dan urine op een in schoon potje om op de praktijk te laten onderzoeken. Tot u naar de praktijk gaat bewaart u het in de koelkast. U levert het bij voorkeur voor 10.00 uur in bij het speciale luikje voor urines, zodat wij de tijd hebben het te onderzoeken, te laten beoordelen door de arts en zo nodig medicatie voor te schrijven en de apotheek tijd heeft dit klaar te leggen.
-
Tegenwoordig weten we dat bij gezonde vrouwen een blaasontsteking meestal vanzelf over gaat. We wachten daarom het liefst met het voorschrijven van medicatie. Dat kan u natuurlijk zelf ook doen door pas na een dag of drie bij aanhoudende klachten uw urine langs te brengen. Mocht u niet gezond zijn (denk bijvoorbeeld aan een afwijking aan uw nieren, of diabetes) of u heeft koorts of veel buik- of flankpijn, dan wacht u natuurlijk niet met urine brengen.
-
Nuchter betekent dat u vanaf middernacht voor het onderzoek of de operatie niets eet of drinkt, met uitzondering van water, thee en koffie zonder toevoegingen.
-
Dit komt omdat zorgverzekeraars de apotheken verplichten een bepaald merk van het medicijn af te leveren. De zorgverzekeraars bepalen zelf voor hun verzekerden welk merk door hen vergoed wordt en welke niet. Daar heeft de apotheek of huisarts geen enkele invloed op. Het voorkeursmerk van de zorgverzekeraar geldt vaak voor een beperkte periode, meestal tussen de 3 en 12 maanden. Het kan dus zelfs vaker veranderen. Zorgverzekeraars proberen namelijk elke keer de goedkoopste medicijnen in te kopen. Wilt u toch uw oude merk medicijnen? Dan kunt u ervoor kiezen dit zelf te betalen.
-
-
-
Dat heet triage. Ze doet het om een juiste inschatting te maken van welke zorg er voor u op welk moment nodig is. Ze heeft hier een speciale opleiding voor gevolgd en als huisarts kan je niet zonder! Behalve voor triage is het ook een manier voor de huisarts om zich voor te kunnen bereiden op uw komst. De voorbereiding is beter als bekend is waar u voor komt.
-
Een consult duurt 10 minuten. In die 10 minuten moet ‘alles’ gebeuren. U doet uw verhaal, uw huisarts onderzoekt u indien nodig, bedenkt wat er met u aan de hand is en wat hij of u er aan kan doen. Vervolgens krijgt u de uitleg en soms nog een verwijsbrief of recept. Na uw vertrek voert de huisarts alles in in de computer. U zult begrijpen dat het al een kunst is dit in 10 minuten voor elkaar te krijgen. Als u dan ook meerdere klachten wilt bespreken kan dat niet zonder uit te lopen en een langere wachttijd te veroorzaken. Dit willen we voorkomen.
-
Bereid uw bezoek goed voor door uw klachten van tevoren op te schrijven, inclusief hoe lang u deze al heeft en wat uw vragen hierover zijn. Dit helpt om niets te vergeten tijdens het gesprek. Hebt u meerdere klachten? Houd er dan rekening mee dat u mogelijk een dubbele afspraak moet maken, zodat er voldoende tijd is om alles te bespreken. Neem ook altijd een actuele medicatielijst mee. Als er tijdens het consult niet genoeg tijd is om alles te behandelen, kan de huisarts u vragen om een vervolgafspraak te maken. Op deze manier kan de huisarts u zo goed mogelijk helpen binnen de beschikbare tijd.
-